Ett väldigt långt inlägg med tankar som far runt i mitt huvud just nu.

YFU Sverige, som är en liten organisation, skickar iväg runt 80 studenter världen över varje år. I år tror jag vi är 75 någonting, vi är lite färre än vanligt på grund av den nya gymnasiereformen (nästan inga 94or åker i år, många vågar inte riktigt eftersom vissa program görs om/inte finns kvar när vi kommer tillbaka).

 

Andra organisationer skicka iväg fler utbytesstudenter, uppemot ett par hundra var, och jag skulle kunna uppskatta, eftersom det finns 6-7 stora organisationer i Sverige (YFU, Explorius, STS, EF, Rotary, Into och AFS), att 1000-1500 svenska ungdomar varje år lämnar sitt hem för ett annat, i ett annat land (jag uppskattade de där siffrorna precis nu – ta dem med en nypa salt).

 

1500 utav hur många? I gymnasieskolan fanns det läsåret 10/11 knappt 390 000 elever (skolverket.se), och även om alla dessa inte kan åka som utbytesstudent på High School Year (det finns ålders limits, man får inte ha tagit studenten och måste vara godkänd i alla ämnen samt såklart vilja åka och ha de ekonomiska möjligheterna som krävs), så är det ändå många fler som skulle kunna åka, än de som gör det. Dessutom är det många som åker efter nian och vissa efter åttan, jag läste en kommentar om att 25 % av alla som åker gör det efter nian, 50 % efter ettan och 25 % efter tvåan (runda slängar, lite avrundat såklart).

 

Min springande punkt är att det finns så många ungdomar i Sverige, men så få åker. Hur kommer det sig? Vad gör så att vissa åker men andra inte? På min skola (här i Sverige), vet jag en tjej till, eventuellt två, som ska åka samtidigt som mig, i år. Den ena går i ettan som jag, och är det en till så vet jag inte vem det är. Jag vet 4 till från min stad som ska åka, en med samma organisation som mig. Det är troligt att det finns fler som jag inte vet om också, men så bor det på ett ungefär 100 000 människor här.

 

Ingen i min direkta närhet ska åka. Har åkt, ja, en kusin, och en kompis syster, men inte i år. Ingen mer i min klass. Ingen i mina närmaste kompiskretsar.

 

Folk blir imponerade när man berättar att man ska åka iväg ett år. Det är häftigt, modigt, unikt (ja, tydligen), utvecklande och modigt än en gång. För det är lång tid, ett år (eller, egentligen är man sällan borta ett helt år, man brukar åka i augusti och komma hem någon gång i juni, så, ungefär 10 mån). Det är långt bort, även om man åker till Europa. Det är modigt, modigt att bryta upp allt här hemma och kasta sig in i ett nytt samhälle, en ny familj, en ny skola, nya mönster, en ny kultur, nya bekantskaper, som en helt ny värld nästan. Man måste vara motiverad för att klara det, och inställd på att det inte kommer bli någon dans på rosor hela tiden.

 

Det kommer bli urtufft. Man kommer vara jätteledsen, längta hem, önska att man bara för en gång skull kunde få göra något på ”det svenska viset”, vilja träffa sin familj och sina kompisar och tycka att allt är jobbigt. Känna att man inte riktigt passar in i den nya kulturen och levnadssättet, för man är så van vid den egna hemifrån.

 

Men det kommer också bli jätteroligt. Man får klara sig utan sina föräldrar, tvingas ta beslut själv som påverkar ens tid under året och senare i livet och man kommer växa från att ta och genomföra dessa beslut. Man kommer få prova på så många nya saker, make new friends and get a second home, hopefully. Uppleva saker man annars aldrig skulle få uppleva, och träffa människor man tidigare inte visste existerade.

 

Ett år är lång tid, ja, men det går snabbt. Jag kommer ihåg för ett – ett och ett halvt år sedan, när de som skulle åka då, läsåret 10/11, befann sig där vi är just nu. Det var evigheter kvar tills vi skulle åka då, och nu är det dags. På www.utbytesstudent.se/forumo/ (ett jättebra forum fullt med tankar kring utbytesår, kika in där!) pratar de som ska åka nästa och näst nästa år redan nu och är jättetaggade. Årets kull har inte ens åkt än!

 

Som sagt, ett år går snabbt, och vips så står vi där i ankomsthallen och möts av familj och vänner igen, efter ett år (10 mån) utomlands. Ett år äldre och en kultur, ett språk och många upplevelser och erfarenheter rikare, och med titeln ”jag har varit utbytesstudent” för evigt fastetsad i våra själar.

 

Att åka som utbytesstudent är modigt och något vi kommer ha glädje av i resten av våra liv. Lycka till alla! Ha underbara år fyllda med ups and downs, så möts vi när vi kommer hem igen. Världen väntar på oss!


Kommentarer
Postat av: Awesomeness

Inte nog med att det kommer bli urtufft som du ser det. Det kommer bli urtufft som jag ser det - frikkin' awesome.

Kommer sakna dig vännen, men jag kommer bomba dig med paket känns det som. Kanske inte gör det hela mycket bättre för dig men vi kan låtsas. c:

2011-07-19 @ 01:00:35
URL: http://livetpalatsas.blogspot.com
Postat av: ebba

ryysningar, grymt bra text!

om ett år ä det min tur och längtar som en sate.

lycka till med allt och du har rätt, världen väntar på oss!

2011-07-19 @ 23:24:30
URL: http://ebbablixth.blogg.se/

Vill du hälsa något?

Vad heter du?:

E-postadress: (bara jag kommer se den)

Bloggar du själv?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0