5 h i en bil, 1,5 h väntande (=läsning), 5 min intervju.

Som blivande utbytesstudnet till USA måste man söka visum, och utöver en hög med pappersarbete måste man desstuom åka till Amerikanska Ambassaden i Stockholm för ett intervjubesök. Det gjorde jag idag.
Väckaklockan stod på 04.00 (egentligen 03.43 för det går 17 min före) och halv fem åkte jag och mamma mot den kungliga huvudstaden i öst. Halv åtta ungefär var vi framme, efter faktiskt bara pyttelite sightseing på Dag Hammarskjölds väg, och ett par minuter innan åtta släptes jag igenom säkerhetskontrollen in på ambassaden. Själva visiten där inne var inge vidare spännande; alla satt i ett rektangulärt rum med 30-talet stolar och ett bord på ena sidan, men typ bankluckor utmed kanterna. Dock satt det en TV på väggen som visade BBC World News för de uttråkade stackarna som glömt tidsfördriv (en bok i mitt fall).
Jag kom in, fick en kölapp (nummer 72 för den som är intresserad, det var nummer 67 då) och på min tur fick jag lämna mina papper till en tjej i en av luckorna. Sedan satt jag nån timme - en timme och en kvart (och läste och spanade in alla andra som också skulle söka visum) innan jag blev uppropad för intervju. Kanske jag skulle säga "intervju" - jag fick lämna fingeravtryck (göra tummarna två gånger för det blev inte bra, hehe), hon bakom fönstret frågade vart jag skulle, jag svarade Ohio, det visade sig att hon var från Ohio och då pratade vi lite om det och Ohio i allmänthet (om hur det inte finns så mycket att göra där, beroende på vad man är ute efter, i alla fall inte så många stora städer, men att det är nära till New York och att det enda konstmuseet finns i Cleveland ("But perhaps that's not why you're going ;)" )), jag fick mitt DS-2019 papper (vikt - alla ni som precis som jag oroat sig för att man inte får vika det, de vek mitt så det borde inte vara några problem) (DS-2019 är ett av VISA-formulären som man måset ha med sig för att komma in landet, verkar som att jag kommer behöva ha det hela mitt liv nu, någon som vet?) och ett par av de andra, och så önskade hon mig lycka till och så var det klart.
Då väntade 2,5 h i bilen hem igen, och sen direkt till jobbet (som jag lyckades komma lagom till badet på, så jag har bara badat på jobbet idag, inte helt fel<3)
Dessutom fick jag mejl från YFU idag (hade skickat ett härom dagen som jag fick svar på) där de sa att skolplaceringen verkade dröja, men att det var på gång. Så snart hoppas jag :)

Kommentarer

Vill du hälsa något?

Vad heter du?:

E-postadress: (bara jag kommer se den)

Bloggar du själv?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0