Svenska B på distans

I dagsläget så går jag Internation Baccalareate Diploma Programme, eller, jag går Pre-DP (Pre Diploma Programme), vilket man gör i Sverige eftersom DP är ett tvåårigt program och man går tre år på gymnasiet i Sverige. I år läser jag som natur på ett ungefär (skillnaden är att jag inte läser naturkunskap och datakunskap, jag läser två b-språk och både kemi, fysik och biologi A i ettan, dvs, lite mer än ett vanligt natur) och i tvåan och trean kommer jag läsa DP. För er som inte vet vad det är så är det ett internationellt program där man väljer sex ämnen som man sedan läser under två år (googla det), alltså börjar jag IB DP när jag kommer hem från USA.

På DP kommer jag läsa Engelska, Spanska, Fysik, Kemi eller Biologi (och det jag inte läser på DP av de två kommer jag läsa vid sidan om, för att inte behöva läsa in det på komvux efteråt, vilket vore lite att slänga den fina IB examen i skogen), matte och geografi.

Fram tills i morse trodde jag att jag skulle läsa svenska och engelska på DP och inte Spanska, men jag pratade med SYO:n på min skola idag och vi bestämde att jag ska läsa Svenska B på distans under året i USA (Svenska B krävs för grundbehörighet till svenska univesitet) och inte läsa det på DP, så då kan jag läsa spanska och engelska då.

Antagligen blev det här helt oasmmanhängande och rörigt, men jag är bara lite för glad för att orka förklara mer i detalj (som sagt, googla om du är intresserad) och tycker att ett utbytesår bara blir BÄTTRE OCH BÄTTRE OCH BÄTTRE OCH BÄTTRE hela tiden. Det hade inte kunnat komma mer lägligt.

/En något lycklig Louise <3

Kommentarer

Vill du hälsa något?

Vad heter du?:

E-postadress: (bara jag kommer se den)

Bloggar du själv?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0