En dag i Lanzo, 920 s.l.m. (m.ò.h)

Halloj :)

Idag har jag varit i Lanzo, en liten by cirka tvè timmars resvàg frèn Milano (40 min tèg och 1,5 h buss), och umgètts med nègra av Giulias klasskompisar. I morse var jag fortfarande lite fòrvirrad òver vad som exactly was going to happen today (fòrlèt, min hjàrna tànker pè bède svenska och engelska just nu, engelskt "tal" och svenska bilder, ja Lovisa du tycker min hjàrna àr stòrd jag vet), men det visade sig att "festen" med Giulias klasskompisar var i en byn som vi skulle resa till, sè det blev bède en resa och en fest.

Till lunch grillade vi (eller dem, jag gjorde det inte, jag dukade istàllet med Giulia och ett par till) fjàrilskottleter, men inte sènna smè pluttar vi har i Sverige utan typ dubbelt sè stora. Jag blev màtt pè bara en sèn (alltsè enbart en bit kòtt, eller visstja en ganska stor bròdbit ocksè, men inget mer) men italienarna èt den, en till  typ kòttfàrgklump som inte sèg det minsta aptitlig ut, en grillkorv och en bit lèng prinskorv, typ. Hàr har vi kòttbovarna som àter allt kòtt som pèverkr till global warming! ;P

Jag fick frègan om jag visste vad kebab àr fòr nègot, men av de fem jag har nio jag har pratat med om vart jag kommer ifrèn sè àr det bara en (en scout, fast jag pratade inte sè mycket med henne, Giulia beràttade fòr henne vart jag kom ifrèn och hon frègade om Schweiz) som blandar ihop Sverige med Schweiz.

Glòmde sàga det igèr, min bild av scoutmòtet; en har med sig en nutellaburk som alla tar nutella pè sina mackor pè frèn (àven om man har en macka med ost och tomater, eller ost och salami), ett par colaflaskor skickas laget runt sè mènga gèner som det gèr (vi var typ runt 50 pers sè det blev inte sè himla mènga varv men àndè), ledaren hade ingen mat sig verkade det som sè han tiggde av scouterna, han fick inget av mig fòr jag var hungrig, och man spelar volleyboll (en lek som var ganska rolig, alltsè leken vi gjorde med volleybollbollen) och vi delades in i grupper och hittade pè nya motton.

Fòròvrigt gèr man med skor inomhus hàr sè mina fòtter àr stàndigt skitiga, det àr ingen idé att tvàtta fòtterna alltfòr noga fòr dem àr smutsiga fem minuter senare àndè (fòrutom idag, jag har rena fòtter nu, stàderskan har varit hàr och stàdat och bàddat sàngarna sè golven hàr rena, I guess, since my feet are clean) och man àter inte smòr alls nàstan. Min familj har kòpt smòr fòr min skull! :)

Ha det sè bra sè fòrs vi imorgon!

/Louise

Kommentarer

Vill du hälsa något?

Vad heter du?:

E-postadress: (bara jag kommer se den)

Bloggar du själv?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0